Luften idag
█ Höga (> 50 ug/m3)
█ Ganska höga (35-50 ug/m3)
█ Måttliga (25-35 ug/m3)
█ Låga (< 25 ug/m3)
█ Låga halter
█ Låga halter
PM10 anges som massan av partiklar med en diameter mindre än 10 µm (1 μm = en tusendels millimeter). Största bidraget kommer från uppvirvlade partiklar som bildas vid slitage av vägbanor, däck och bromsar. Förbränningspartiklar från till exempel vägtrafikens avgaser har mycket mindre massa än slitagepartiklarna och ger därför oftast ett litet bidrag till halterna av PM10. Intransport av partiklar från utsläpp utanför regionen har stor betydelse och utgör ungefär hälften av den urbana bakgrundshalten av PM10. Grova partiklar ökar framförallt risken för luftvägssjukdomar. Höga partikelhalter kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar samt försämrad utveckling av lungfunktionen hos barn.
█ Höga (> 50 ug/m3)
█ Ganska höga (35-50 ug/m3)
█ Måttliga (25-35 ug/m3)
█ Låga (< 25 ug/m3)
PM10 anges som massan av partiklar med en diameter mindre än 10 µm (1 μm = en tusendels millimeter). Största bidraget kommer från uppvirvlade partiklar som bildas vid slitage av vägbanor, däck och bromsar. Förbränningspartiklar från till exempel vägtrafikens avgaser har mycket mindre massa än slitagepartiklarna och ger därför oftast ett litet bidrag till halterna av PM10. Intransport av partiklar från utsläpp utanför regionen har stor betydelse och utgör ungefär hälften av den urbana bakgrundshalten av PM10. Grova partiklar ökar framförallt risken för luftvägssjukdomar. Höga partikelhalter kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar samt försämrad utveckling av lungfunktionen hos barn.
█ Höga (> 25 ug/m3)
█ Ganska höga (17-25 ug/m3)
█ Måttliga (9-17 ug/m3)
█ Låga (< 9 ug/m3)
PM2.5 anges som massan av partiklar med en diameter mindre än 2,5 µm (1 μm = en tusendels millimeter). Största bidraget kommer från förorenad luft som transporteras in från andra länder. Lokala förbränningspartiklar från till exempel vägtrafikens avgaser har mycket liten massa och ger därför ett litet bidrag till halterna av PM2.5. Intransport av partiklar från utsläpp utanför regionen utgör ungefär tre fjärdedelar av den urbana bakgrundshalten av PM2.5.
█ Höga (> 60 ug/m3)
█ Ganska höga (48-60 ug/m3)
█ Måttliga (36-48 ug/m3)
█ Låga (< 36 ug/m3)
█ Låga halter
█ Låga halter
Utsläpp av kväveoxider sker framförallt vid förbränningsprocesser, till exempel från motorfordon och energianläggningar. I luften omvandlas kvävemonoxiden till kvävedioxid i reaktioner med bland annat ozon. Kvävedioxid har negativa effekter på luftvägarna, såsom irritation och nedsatt lungfunktion. Personer med astma är särskilt utsatta.
█ Höga (> 60 ug/m3)
█ Ganska höga (48-60 ug/m3)
█ Måttliga (36-48 ug/m3)
█ Låga (< 36 ug/m3)
Utsläpp av kväveoxider sker framförallt vid förbränningsprocesser, till exempel från motorfordon och energianläggningar. I luften omvandlas kvävemonoxiden till kvävedioxid i reaktioner med bland annat ozon. Kvävedioxid har negativa effekter på luftvägarna, såsom irritation och nedsatt lungfunktion. Personer med astma är särskilt utsatta.
Marknära ozon bildas i luften till följd av fotokemiska reaktioner där kväveoxider och olika kolväten ingår. Ozonhalterna styrs väldigt lite av lokala utsläpp eftersom tidsskalan för ozonbildning är många timmar. De högsta halterna av ozon uppkommer vanligtvis under vår och sommar i samband med intransport av förorenad luft från kontinenten. Ozonhalter är generellt sett lägre i tätorterna än på landsbygden, vilket beror på att ozonet bryts ned av kväveoxider som släpps ut från vägtrafiken.